fredag 22 maj 2015

Dulce de leche cheesecake

Nu var det längesen jag uppdaterade bloggen! Men att skriva en skönlitterär bok tar ganska mycket av min kraft och lite lämnas över till att baka. Tyvärr. Men midjemåttet är också mindre :) som en trevlig bieffekt. Även om det blivit en del köpta tårtor och kakor också.

Vill ni följa mig på vägen till min första bok kan ni göra det här. Jag delar med mig allt jag lär mig både det positiva och det negativa. Just nu lottar jag ut två exemplarer av min diktbok.

Men idag, lagom till helgen som ser ut att bjuda på vackert väder, vill jag locka med en ljuvlig Dulce de leche cheesecake. Enjoy!


Beräknad till cirka 10-12 personer. Använd en form med löstagbar kant med cirka 24-26 cm diameter. 
Här hittar du kokanvisningar till Dulce de leche. Men det går att köpa färdigkokt Dulce de leche i mataffärerna. 

Botten
10 st Digestivekex
50 g mjukt smör

Fyllning
5 gelatinblad
1,5 dl rörsocker
200 g Philadelphiaost Original
4 äggulor
2 tsk vaniljsocker
3 dl Dulce de leche (kokt kondenserad mjölk eller färdigkokt)
4 dl grädde
4 äggvitor

Topping
Dulce de leche 

Gör botten genom att krossa Digestivekexen och blanda med mjukt smör. Lägg kexsmeten i botten av formen och ställ den åt sidan för att göra fyllningen.

  • Lägg gelatinbladen i en skål med vatten.
  • Separera äggulorna och äggvitorna.
  • Vispa rörsockret, Philadelphiaosten, äggulorna och vaniljsockret till en jämn smet.
  • Rör ner Dulce de leche.
  • Krama ur gelatinbladen och smält dem i en liten kastrull. Häll ner gelatinet i äggsmeten.
  • Vispa grädden fluffig i en separat skål.
  • Rör ner grädden i äggsmeten.
  • Vispa äggvitorna till fluffig maräng i en separat skål.
  • Vänd ner marängen i äggsmeten.

Vänd ner smeten i formen och låt den stelna i kylskåpet under ett par timmar. 
Den går också att frysa och man hellre vill en slags "glasskänsla". Plocka fram den cirka 20 minuter innan servering om den varit fryst.
Avsluta med att ringla över Dulce de leche.












2 kommentarer:

  1. Jättegod tårta! Tack för receptet. Dock vår det omöjligt att ringla över med dulce de leche trots att tårtan stod i kylskåpet under natten. Har du någon tips på hur man kan göra det enkelt?

    SvaraRadera
  2. Du kan hälla i lite mjölk och vispa Dulce de lechen 🌸 innan du ringlar över den.

    SvaraRadera