måndag 16 februari 2015

Klassisk rulltårta

Häromdagen skulle vi få ett spontant fikabesök. Jag gjorde mig i ordning för att gå ut och köpa fikabröd. Men så tänkte jag efter: det måste ju finnas något gott som jag snabbt kan baka? Då kom jag att tänka på rulltårtan. Och att jag hade både hallonsylt och en burk kokt kondenserad mjölk ( Dulce de leche) i kylen.

Här finns kokanvisningar till Dulce de Leche.

Rulltårtan går väldigt snabbt att göra. Man vispar snabbt ihop ingredienserna, lägger bakplåtspapper i en långpanna med höga kanter och häller över smeten. Kakan gräddas i cirka 5 minuter. Sen är det bara att vända kakan med pappret under, över ett nytt bakplåtspapper. Sen drar man försiktigt bort pappret den gräddades på, brer över fyllningen och rullar ihop den. 

Och låter den svalna :)



Och det blir såklart mycket godare än köpt fika!

Rulltårtebotten
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk eller grädde
Fyllning
Dulce De Leche/Sylt/Marmelad/Nutellakräm 
  1. Sätt ugnen på 250 grader och förbered en plåt (höga kanter) med bakplåtspapper.
  2. Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Vispa i resten av ingredienserna och vispa till en jämn smet. 
  3. Bred ut smeten i långpannan, tänk på att bre ut den ordentligt så den inte blir för tjock efter gräddning, då det kan bli svårt att rulla och lätt går sönder. 
  4. Grädda i cirka 5 minuter tills den blir gyllenbrun. Efter gräddning, vänd kakan med pappret över ett nytt bakplåtspapper. Dra försiktigt bort bakplåtspappret som den gräddats på. 
  5. Bred fyllningen över hela kakan och rulla ihop. Lägg rulltårtan med skarven ner och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar