lördag 10 december 2016

Fröken Luisas mest omtyckta julrecept!

Inför 3:e advent har jag samlat ihop mina absolut mest omtyckta julrecept! Det här är sånt jag själv brukar baka varje år, och många av er läsare har också gjort det.

1) Cola de mono


Det här är en härligt doftande chilensk juldryck som kan drickas både varm och kall. Den är enkel att göra och bra att ge bort som gå-bort present. Köp några snygga glasflaskor, fyll dem med Cola de mono och du får en personlig present med omtanke. Kommer definitivt att uppskattas!


2 ) Hög tårtbotten


Behöver jag ens säga något om receptet på Hög tårtbotten? Trots den inte allt så snygga bilden, är detta recept det mest populära varje dag, varje månad och varje år. Särskilt kring alla högtider brukar besökstatistiken gå upp rejält. Förvånansvärt många bakar tydligen tårta under juletider också :)


3) Mjuk pepparkakstårta


Den här tårtan är väldigt god. Mascarponen kombinerad med lingonsylt är en så alldeles perfekt smakkombination tillsammans med den mjuka pepparkakan. Det finns läsare som bakar denna år efter år. Testa du med!


4) Arabiska kakor med dadlar och valnötter


Det här är ett relativt nytt recept, men så goda kakor det blir! De har lite julkänsla i sig tycker jag, med både dadlar och valnötter. Själva innehållet får lite kolasmak tycker jag.

5) Chilensk julbröd/Pan de pascua


Det chilenska julbrödet kan i alla fall inte jag vara utan. Varje år bakar jag det. Sist gjorde jag det i små formar cirka 15 cm i diameter. Efter gräddning virade jag om cellofanpapper och ett mörkrött band. Det blev en så snygg gå-bort present!

6) Valnötskaka med glasyr


Även den här kakan har lite julkänsla i sig med en massa valnötter och god glasyr. Den är väldigt saftig och samtidigt mjuk.

Hoppas att ni hittar något som faller er i smaken :)

På återseende!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar