söndag 23 december 2018

Rocky Road Fudge

Det är så roligt att efter flera år återvända till min blogg för ett leta upp julrecept! Det här receptet publicerade jag för fyra år sedan, men idag tänker jag använda mig av det. Så jag flyttar upp receptet till förstasidan, kanske inspirerar jag någon annan att använda det :)

Här använder man sig av vattenbad för att smälta några av ingredienserna och det gör man för att de ska smälta försiktigt och inte brännas. Vattenbad fixar man genom att ställa en skål- porslin eller aluminumskål fungerar- över en kastrull med sjudande/kokande vatten. Man lägger då ingredienserna i skålen som smälter av värmen som strömmar upp genom skålen.


  • 200 gram mörk choklad
  • 200 gram mjölkchoklad med nötter
  • 25 gram smör
  • 1 burk sötad kondenserad mjölk
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Minimarshmallows 3-4 dl (eller så många som behövs)
  • Dumlekolor 8-10 st delat på halvor

Klä en form cirka 20*24 cm med bakpapper.

  • Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål. Rör ner smör och häll i den kondenserade mjölken. Smält ingredienserna i vattenbad. Rör om smeten ofta så att den inte fastnar i botten av skålen. Låt ingredienserna smälta till en jämn smet, dra bort skålen från värmen och låt den sedan svalna en aning.
  • Rör ner vaniljsockret, och häll sedan smeten i den förberedda formen.
  • Tryck i halva dumlekolor och sedan marshmallow.
  • Kyl smeten under några timmar och skär sedan ut rutor.
GOD JUL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar