onsdag 17 september 2014

Chiles nationaldag imorgon! Baka gott!

Som ni säkert vet är jag ursprungligen från Chile men född och uppväxt i Sverige. Imorgon den 18 september är det Chiles nationaldag. Här hemma träffas vi med föräldrar och syskon med familjer, vi äter vanligvis empanadas (chilenska köttfärspiroger), pébre, en slags dressing med mycket koriander, vi dricker pisco sour eller mango sour, och äter pastel de choclo, en slags ljuvlig majsrätt. Ni anar inte hur hungrig och sugen jag blir när jag skriver detta..


Så många av våra chilenska traditioner har jag förstås i mig ändå, särskilt såna som handlar om mat och sötsaker. Jag har flera typiska chilenska recept på sötsaker i bloggen som:

Alfajores





Citronmarängpaj med kondenserad mjölk




Rulltårta med dulce de leche och maräng



Och för den som vill lära sig mer om latinamerikanska bakverk finns min bok där jag har samlat mina bästa, typiska sydamerikanska recept som Snöägg, Pannkakstårta med valnötter, Chilenitos och Flán.

Förresten söker jag ett par testläsare, gärna ni som har bloggar som är villiga att skriva ett par ord om boken. Hör av er om ni är intresserade!

Läs mer om boken HÄR

Här kan ni köpa boken:





Viva Chile!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar