fredag 10 januari 2014

Jordgubbsmoussetårta

Jag befinner mig i ett kritiskt stadium i skapandet av min bakbok.. som inte har med själva bakningen och recepten att göra, utan handlar om utformningen. Vilka är delarna som ingår i en bok förutom själva innehållet? Hur ser ett lockande omslag ut? Eller en bra baksidestext som får läsaren att vilja köpa boken? Innehållsförteckning, förord, efterord m.m. Det är sånt jag sysslar med på dagarna.

Och nästa vecka sätter jag igång att baka igen, är inte riktigt klar och det finns sånt jag vill baka en gång till, som jag inte blev riktigt nöjd med första gången. Det är nog bättre att jag gör detta ordentligt eller hur! Kan ju inte ångra mig då boken redan är tryckt.


Men under tiden plockar jag fram ett äldre recept på en smarrig jordgubbstårta. Den här bakade jag i början av min "bakkarriär". Minns att jag experimenterade fram och tillbaka och chokladbandet runt tårtan var inte alls lätt att få till och den ingår inte heller i receptet nedan av någon anledning...hmmm.

Den här moussen är mer tidskrävande eller rättare sagt, innehåller flera steg, så det är praktiskt att göra den dagen innan om man serverar den till gäster. Moussetårtan innehåller italiensk maräng.

Chokladbotten
125 gram smör
2 1/4 dl strösocker
1 msk sirap
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
en nypa salt
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Jordgubbsmousse
5 st gelatinblad
3 st äggvitor
1 tsk citronsaft
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl vatten
2 dl socker
200 gram frysta jordgubbar (eller valfritt)
1 dl kesella
1 dl florsocker
2 st äggulor
3 dl vispgrädde (varav 1/2 dl används till att smälta gelatinbladen)

Chokladbotten
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj med smör eller klipp ut bakplåtspapper och lägg på botten av en form med löstagbara kanter, cirka 24-26 cm i diameter.

Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen, ett åt gången. Rör ner vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao och vispa smeten jämn. Häll smeten i formen och grädda i 18 minuter och låt svalna.

Jordgubbsmousse
Lägg gelatinbladen i en skål med vatten.

Vispa äggvitor, citronsaft och vaniljsocker i en ren och torr aluminum/glasskål, till en fast, toppig maräng. Gör en sockerlag genom att koka upp socker och vatten tills sockret har smält. Häll sockerlagen ner i en fin stråle i marängen under fortsatt vispning. Vispa tills marängen har svalnat helt. Detta moment tar en stund så det underlättar om du använder en hushållsassistent. Ställ marängen åt sidan.

Mixa ihop jordgubbar, kesella, florsocker och äggulor till en jämn smet.
Häll ut vattnet ur skålen och smält gelatinbladen i 1/2 dl grädde på medelvärme i en kastrull.
Häll gelatinet i en fin stråle ner i jordgubbsmeten, under vispning.

Vispa återstående grädde luftigt i en skål, och rör ner den i jordgubbsmeten.
Avsluta med att blanda i marängen i jordgubbsmeten och blanda ordentligt.
Häl moussen i formen där chokladkakan ligger och skaka formen lätt för att släta ut moussen.
Ställ i kylskåp för att stelna i minst 4 timmar.

Chao





2 kommentarer:

  1. Oj, nu blir jag väldigt sugen men det är en hel del jobb gissar jag.

    SvaraRadera
  2. Det är flera steg att följa och det kan kännas krångligt första gången man gör den men nästa gång går det lättare, om man gör den igen vill säga :)

    SvaraRadera