torsdag 3 januari 2019

Italiensk ristårta / Torta di riso

Gott nytt år! 2019 kommer att bli ett kanonår!

Här kommer ett inlägg jag tänkt publicera för någon vecka sen. Men som vanligt smög sig vardagen in och störde min plan. Men till er som fortfarande är lediga kommer här ett tips för att testa något nytt.

Det är skönt & gott med omväxling vad gäller bakverk och godsaker kring jul och nyår, tycker jag. För det mesta bakar jag lussekatter så fort det blir december. Och fryser in och tror att de ska finnas kvar till luciafikat. När sanningen är att jag äter två ugnsvärmda (från frysen) lussekatter och dricker glögg nästan varje dag. (Såå gott!). Tills de tar slut. Sen blir det oftast knäck och choklad och pepparkakor och mjuk pepparkakstårta. Same old varje år.

Något som är väldigt gott och kanske inte så vanligt är den italienska ristårtan, Torta di riso, som man gör genom att koka riset i mjölk och sen blanda med en äggsmet. Sen gräddas den i ugnen och tro mig, doften som sprider sig är himmelsk. Faktiskt.

Varför inte testa!



Recept
250 gram  (knappt 3 dl) risottoris t.ex. Arborioris
1 liter standardmjölk
1 kanelstång
4 ägg
200 gram (knappt 2,5 dl) socker
rivet skal av 2 citroner
rivet skal av 1 apelsin
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel

Garnering
Florsocker


  • Sätt ugnen på 175 grader och smörj en form med löstagbara sidor.
  • Koka riset i mjölken med kanelstången i en kastrull, under ständig omrörning i cirka 20 min.
  • Låt riset svalna och plocka ut kanelstången.
  • Vispa äggen pösigt och tillsätt socker, rivet citronskal och apelsinskal, vaniljsocker och kanel
  • Häll risblandningen i äggsmeten och blanda väl.
  • Häll smeten i formen och grädda i cirka 45 minuter.
  • Pudra över florsocker när den har svalnat och servera med en klick grädde och bär.


Chao



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar