onsdag 4 december 2013

Kvittenkompott

Jag fortsätter att experimentera med Kvittenfrukt till kapitlet med sydamerikanskt inspirerade sötsaker. Jag säger sydamerikanskt inspirerat så blir ingen sur på mig. Flera gånger har det nämligen hänt att jag har pratat om någon chilensk sötsak och vissa då brusat upp och sagt " men det där är från Argentina, inte Chile!". Och så kan det ju vara, flera av de bakverk och sötsaker jag känner till äts i flera av de sydamerikanska länderna och vem som först upptäckte eller bakade ett visst bakverk, det är ju inte det lättaste att veta. (Argentina var förresten bara ett exempel det kunde lika gärna ha varit Peru!)




Igår gjorde jag kvittenkompott som jag tänker använda som fyllning i piroger. Fyllningarna jag funderar på är blandad fruktkompott, päron och kvitten. Just kvittenpastej äter man mycket i dem sydamerikanska länderna, men päronpiroger är också vanligt att äta.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar