söndag 4 november 2012

Sockerkaka med chokladglasyr

Söndagskaka, enkel kaka lite lyxigare med chokladglasyr och jag har fikat med "Max", så kan vi kalla honom. Max älskar kläder och mode och har fruktansvärd koll på hur kvinnor borde klä sig för att framhäva sina bästa sidor. Han brukar säga "vissa saker ska puta ut & vissa saker ska puttas in".

Jag ställde honom en fråga, en vad jag trodde var en enkel fråga. Vad ska en kvinnas garderob innehålla?  Först tystnade han och gav mig en sådan där blick herreguud vet du inte men sedan satte han igång att prata. Och vad mycket nyttigt jag fick veta!

Hmmm..funderar om jag ska ta och skriva ner allt här på bloggen. Rubriken har jag redan.


Recept
Kaka
3 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 dl limejuice (eller citronsaft)
1 dl ljummet vatten
3 dl vetemjöl
100 g mjukt smör

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 g och smörj en springform eller sockerkaksform.
Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, limejuice,
ljummet vatten, vetemjöl och vispa till en jämn och slät smet.
Avsluta med att tillsätta smöret under fortsatt vispning.
Grädda i c.a 30-40 min (beroende på ugn). Använd en teststicka, är den torr är kakan klar.
Låt kakan svalna i formen innan du stjälper upp den på ett serveringsfat/underlägg.

Chokladglasyr
100 g mörk choklad 70%
0,75 dl vispgrädde
25 g smör

Smält ingredienserna försiktigt i mikron på låg värme. Rör om så den blir slät och jämn. Låt chokladen svalna något innan du häller den över den avsvalnade kakan.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar