torsdag 12 april 2012

Vinnarreceptet i SM kladdkaka-09



Dagarna bara rinner iväg, vardagarna rusar förbi. Det är träningar, jobb, studier, utflykter, matsäckar, läxläsningar och så mycket annat just nu. Trots detta tar jag mig tiden att prova på vinnarreceptet i kladdkake SM, skapad av Camilla Bergstrand. Den lät så himla god så jag har testat den!

Kladdkaka
2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl mjöl
1 dl kakao
0, 25 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
100 g smör

1.Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det.

2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter (24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, cirka 20 minuter. Låt kallna.

Fudge
1, 5 dl vispgrädde
1 tsk honung
2 st kanelstång/stänger
1 tsk kardemumakärnor
200 g mjölkchoklad

3. Stöt kanelstängerna och kardemumman lätt i en mortel. Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt det stå och dra i 10 minuter. Koka upp grädden igen och sila den över den finhackade chokladen. Rör tills fudgen blir slät och bred sedan ut den kladdkakan. Ställ in i kylen att stelna.

4. Servera med lättvispad grädde.


Så vad tycker jag om denna då? Var den god? Ja, det var den! God & syndigt krämig med mycket smak av kardemumma (som jag älskar), som ger kladdkakan en speciell touch! Testa den!

Chaoo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar