torsdag 12 april 2012

Saffranscupcakes med lemoncurd frosting



Det jag mest gillar med cupcakes är att man kan variera dem. Himla tråkigt  vore det annars. Man kan variera själva muffinsen och frostingen hur mycket som helst.

Här har jag gjort saffransmuffins med lemoncurd frosting. De blev väldigt goda och smakade mycket! Lemoncurd frostingen har jag gjort genom att blanda lemoncurd med philadelphia ost och sedan blandar jag i vispad grädde. Smaken blir syrlig men söt på samma gång och passar jättebra med den söta saffranssmaken!




Sätt ugnen på 175 g

Kaka
2 ägg
2 1/2 dl socker
175 g smör
1 1/2 dl mjölk
1 pkt saffran
1 tsk vaniljsocker
1 knivsudd kardemumma
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl

Lemoncurdfrosting
200 g philadelphiaost
c.a 5-6 tsk lemoncurd
2 dl grädde
florsocker efter smak
1-2 droppar gul pastafärg (frivilligt)

Kaka
Vispa ägg och socker en stund, så att det blir ljust och pösigt.
Tillsätt det mjuka smöret och mjölken under fortsatt vispning.
Tillsätt de torra ingredienserna, en i taget, under fortsatt vispning. 
Fyll muffinsformarna och grädda i c.a 10-15 min. 

Lemoncurdfrosting
Rör ihop philadelphiaosten och lemoncurd. 
Vispa grädden separat och rör sedan i den i philadelphia/curd smeten.
Tillsätt florsocker efter smak rör om till en jämn smet.
Färga med gul pasta- eller hushållsfärg.
Låt stå i kylskåpet ett tag innan du använder den.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar