torsdag 12 april 2012

Morotscupcakes med creamcheese frosting

Låt mig berätta om vår torghandlare. En surgubbe som säljer jättefin frukt och grönsaker till ett bra pris, jag brukar oftast handla där.
Problemet är att gubben har noll servicekänsla, han känner inte till "ler" musklerna, tittar en knappt i ögonen och ryter oftast till de unga killarna som jobbar för honom. 

Men på midsommarafton när jag var där och handlade hände nåt som gjorde att jag ändrade inställning till honom. En liten tant hade köpt det typiska, färsk potatis, gräslök, jordgubbar och annat för att fira. När hon betalat klart säger hon hejdå till honom och då händer det. Surgubben lyser plötsligt upp och slår ut med armarna och jag tänker vad gör han, ska han sjunga en operaaria eller?? Med hög röst vänder han sig till den lilla tanten med jordgubbarna och säger: Glad påsk!!!

Jag fnissar till..skrattar lite..kan inte hålla mig, och jag som verkligen inte är den som brukar rätta folk hör mig själv säga:
-ehhh, det är inte påsk..det är midsommarafton..! 
Surgubben kollar på mig med allvarlig min och jag hinner tänka att jag borde varit tyst och inte sagt något. 
Men så spricker hans ansikte upp i ett stort leende som övergår till ett stort hjärtligt skratt, och surgubben skrattar och jag skrattar och vi skrattar tillsammans.

Dagens cupcakes går till: torghandlaren!



Morotscupcakes med cream cheese
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
2 tsk bakpulver
1 dl olja (använde rapsolja)
3 st rårivna morötter

Sätt ugnen på 175 g
Riv morötterna med rivjärn eller finhacka med matberedare
Vispa ägg och socker luftigt och pösigt, låt det ta en stund.
Tillsätt övriga ingredienser, blanda ordentligt. Häll i muffinsformar och grädda i c.a 15 min.

Cream cheese frosting
200 g philadelphiaost
1-2 dl florsocker
1-2 tsk saft av citron eller lime (kan bytas ut mot 1 tsk vaniljsocker)
Blanda ingredienserna och spritsa eller lägg på cupcakes.

Chao


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar