torsdag 12 april 2012

Mjölkchokladfudge

Låt mig få bjuda på en len & syndigt god mjölkchokladfudge som bara smälter i munnen. Den här gjorde jag häromdagen som ett test. Testet fungerade. Fudgen blev god & den är lätt beroendeframkallande, men det misstänkte jag att den skulle vara. Bra.

Problemet var bara att jag var den enda testpersonen. Varje dag tog jag ett par bitar och plötsligt var den slut. Inte bra.


Recept
c.a 12-14 st
1,5 dl grädde
1 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
25 smör
125 g mjölkchoklad

Koka upp grädde, socker, sirap och vaniljsocker. När den kokat upp sänk då till låg värme och låt koka under omrörning. Detta moment tar en stund.
Gör kulprovet för att kontrollera att fudgen är klar. Kulprovet görs genom att droppa lite av fudgen i ett glas med kallt vatten, om det går att forma en liten kula av fudgen är den klar.
Tillsätt smör och låt den smälta i den varma fudgen.
Bryt chokladen i bitar och låt den smälta försiktigt i mikron eller i vattenbad, gör detta under tiden fudgen svalnar något.
Tillsätt den smälta chokladen försiktigt i fudgen och rör om.
Klä en form med bakplåtspapper. Använd en form med måtten c.a 15*10 om du vill ha tjocka bitar. Låt den stelna i kylen ett par timmar och skär i lagom stora bitar.

Du kan garnera fudgen med kokosflingor, hackad mandel eller strössel innan du låter den stelna i kylen.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar