lördag 14 april 2012

Kaffeglass med kanderade pecannötter

Ja, det är ju snöstorm ute och glass är kanske det sista man tänker på. Men sådana tankar hindrar mig inte när jag väl blir sugen på något: glass! Kort efter att suget gett sig till känna mindes jag plötsligt min stackars glassmaskin som jag bara använt ett par gånger. Då var det som att det var meningen att just jag skulle göra en god härlig, krämig kaffeglass med knäckiga pecannötter på toppen!



Egen glasstillverkning kräver en del framförhållning. Först ska glassmeten göras, sedan är det bra om den får svälla innan man kör den i glassmaskinen. Det är bra om man har en form där glassen ska förvaras, den kan man ställa i frysen under tiden glassen är i glassmaskingen, sedan är det bara att hälla över glassen i den kalla formen.

Glassen har en tendens att smälta snabbt jämfört med köpglass, men mig gör det då inget, den åker snabbt in innan den hinner smälta, men det kan vara värt att veta.

Recept glass
2 dl rörsocker flor
6 äggulor
3 dl gammaldagsmjölk
3 dl grädde
2 msk nescafé
2 tsk vaniljsocker

Vispa äggulorna och florsockret ljust och luftigt i en skål och ställ sedan åt sidan.
Hetta upp mjölk, grädde, kaffe och vaniljsocker i kastrull.
Häll mjölk/grädde blandningen i en fin stråle ner i äggsmeten, (skålen), under vispning.
Ställ skålen på en kastrull med sjudande vatten, (vattenbad), låt smeten tjockna något.
Låt svalna. 
Ställ skålen i kylskåpet så att den får svälla ett par timmar eller under natten.
Kör smeten i glassmaskin.

Kanderade pecannötter
100 g pecannötter
3 msk råsocker
2 tsk citronsaft
1 msk smör

Lägg nötterna i en liten kastrull med råsocker och citronsaft, på medelvärme. Rör om tills sockret har smält. Tillsätt smöret och rör om ordentligt. Häll ut blandningen på bakplåtspapper. Sära på nötterna och låt svalna. Lägg dem över den färdiga glassen.

Chao

1 kommentar:

  1. Kaffeglass är gott! Jag åt igår Häagen Dazs glass med kaffesmak, så gott!

    SvaraRadera