torsdag 12 april 2012

Cupcakes

Hej på er, ni har väl inte glömt mig!

Jag hoppas att ni njuter av värmen precis som jag och jag hoppas att ni i sommar får ägna er åt sådant ni tycker om. Själv tänkte jag läsa en hel del. Läsning är en annan favorithobby jag har, förutom bakningen förstås. Så för någon vecka sedan var jag förbi biblioteket och lånade hem en massa spännande böcker som jag nu ser fram emot att få läsa!

Idag tänkte jag visa upp cupcakesen jag överlämnade till min yngste sons dagisfröknar innan sommarlovet. Fröknarna är så goa och duktiga och min son blir så bra omhändertagen hos dem att jag ville visa min uppskattning. Så istället för att överlämna blommor som jag först tänkte göra, bestämde jag mig för att baka citroncupcakes med creamcheese frosting och browniecupcakes med chocolate fudge frosting.


Receptet till Brownie cupcakes med Chocolate fudge frosting hittade är ett amerikanskt recept men jag har gjort en del ändringar. Först och främst sockret. Amerikanska recept och även latinamerikanska recept tycker jag innehåller alltför mycket socker! I receptet skulle det vara 250 g socker, och på det skulle frostingen innehålla 160 g florsocker.


Det tyckte jag var för mycket så jag tillsatte bara 1 1/2 dl socker till browniemuffinsen. Sedan tillsatte jag lite mer vetemjöl så att de inte skulle sjunka ihop som kladdkakemuffins brukar göra.

Citroncupcakes 
Sätt ugnen på 175 g
3 ägg
2 dl socker
1 dl matolja (jag valde rapsolja)
1 dl mjölk
1 dl filmjölk
1 citron, saften och skalet
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 g
Vispa ägg och socker en stund så att det blir ljust och luftigt.
Tillsätt matolja, mjölk och filmjölk.
Tillsätt citronsaften och det finrivna skalet.
Tillsätt de torra ingredienserna.

Fyll formarna och grädda i nedre delen av ugnen i c.a 15-17 min. Låt svalna.

Cream cheese frosting
200 g philadelphiaost
50 gram mjukt smör
c.a 2 dl florsocker (efter smak)
Saft av 1 lime (alt. 1-2  tsk vaniljsocker)

Vispa ihop ingredienserna och låt stå i kylskåpet ett tag innan du använder den.


Brownie cupcakes
Sätt ugnen på 175 g
120 g mörk choklad
113 g osaltat mjukt smör
1 1/5 dl socker
1 tsk vaniljeessens eller 2 tsk vaniljsocker
3 stora ägg
2 dl vetemjöl

Den här delen kan göras med en handvisp om man inte har en elektrisk visp eller liknande.

Smält chokladen tillsammans med smöret och låt den svalna en aning.
Tillsätt socker och vanilj under vispning.
Tillsätt äggen, ett i taget under vispning.
Tillsätt vetemjölet.

Fyll formarna och grädda i 175 g i c.a 20 min.


Chocolate fudge frosting
120 g mörk choklad
150 g mjukt smör
160 g florsocker
1 1/2 tsk vaniljessens eller 2 tsk vaniljsocker.

Smält chokladen och låt den svalna.
Vispa smöret fluffigt och tillsätt florsockret och vanilj lite åt gången, under vispning. 
Tillsätt den avsvalnade chokladen och vispa den slät.

Man kan låta frostingen stelna något i kylskåpet en stund innan man använder den.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar