fredag 13 april 2012

Citroncheesecake med yoghurt

Häromdagen funderade jag på varför jag gillar att baka så mycket? En anledning är förstås att det är så gott med hembakade sötsaker av alla slag. Men det är inte bara det. Att baka är för mig en stund för mig själv, då jag kopplar bort allt annat runt omkring och fokuserar på endast en sak. Det är meditativt och välgörande. Faktiskt.

Sist jag drabbades av ett av mina "välgörande" bakanfall fick jag lust att baka något fräscht och somrigt. Valet föll på en frusen cheesecake med yoghurt. Jag hade gått och tänkt på en sådan ett tag, att det faktiskt är både gott med citronsmak och dessutom nyttigare när man använder yoghurt istället för grädde. Resultatet blev en ljuvlig och frisk dessert som jag fick många komplimanger för!

Men den här bakas ju inte, det är enklare än så. Den här fryser man in och tar ut ungefär 20-30 minuter innan servering och då kan man också passa på att dekorera med exempelvis bär och smält choklad. Eller så gör man som jag och dekorerar med citronmeliss, enkelt och fint!



Botten
15 st chokladdigestivekex
125 g smör

Fyllning
2 gelatinblad
3 äggulor
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker alt. en vaniljstång (där man skrapar ur vaniljkornen och blandar i smeten)
2 pkt philadelphiaost
3 dl naturell yoghurt 3 %
1 citron, saft och skal
1-2 droppar gul hushållsfärg (frivilligt)
3 äggvitor

Gör såhär

Botten
Smält smöret. Lägg digestivekexen i en påse och knyt den. Krossa kexen med hjälp av en brödkavel eller liknande. Blanda kexsmulorna med smöret och bre ut blandningen i bottnen på en form med löstagbara kanter.

Fyllning
Lägg gelatinbladen i vatten så de blir mjuka.
Vispa äggulorna tillsammans med strösockret och vaniljsockret, (alt. vaniljkorn).
Vispa i philadelphiaost, yoghurt, citronsaft och citronskal.
Färga smeten med några droppar hushållsfärg.
Häll ut det mesta av vattnet och smält gelatinbladen i resten av vattnet i vattenbad eller i micron.
Häll gelatinet i en stråle ner i smeten under vispning.
Vispa äggvitorna separat, så att det bildas maräng med mjuka toppar. Rör försiktigt i den i smeten.

Fyll en form med löstagbar kant och frys in den. Ta ut den en stund innan servering.

Chaoo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar