torsdag 12 april 2012

Blåbärsmousse på kladdkakebotten

Idag bjuder jag på blåbärsmoussetårta med en härlig mjukseg kladdkakebotten. Och när ni har smakat på den så hoppas jag att jag är förlåten för mina torftiga uppdateringar! Det är bara det att mina tankar funnits någon annanstans. Jag har liksom släppt kraven. Lagt mig supersent om kvällarna och sovit långt in på förmiddagarna, ätit en massa gott och bara slappat i övrigt. Man kan lugnt säga att de flesta områden i mitt liv ligger i dvala för tillfället.

Men lite gott har det ändå blivit!
Den här moussetårtan tar inte alls lång tid att göra. Kladdkakesmeten vispar man ihop under några minuter för att sedan gräddas och moussen består huvudsakligen av två enkla steg; mixa bärsmeten och vispa grädden separat. Sedan blandar man ihop bägge och fryser in den. Man kan givetvis också använda sig av andra bär, se receptet som någon slags grundrecept för moussetårtor.


8-10 bitar

Botten
110 g smör
2,25 dl råsocker
1 msk sirap
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 g

Vispa smör, råsocker och sirap pösigt.
Rör ner äggen ett i sänder under fortsatt vispning.
Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten.
Bred ut i en smörad, bröad springform, 24 cm i diameter.
Grädda i 175 grader, 18 min. Låt svalna.

Blåbärsmousse
200 g blåbär eller andra sorters bär
2 st äggulor
1 dl filmjölk, eller kesella
1 dl florsocker
3 tsk gelatinpulver/6 gelatinblad

3 dl grädde

Gör så här
Mixa ihop blåbär, äggulor, filmjölk och florsocker till en jämn smet.
Förväll gelatinpulvret i 3 msk vatten, och smält den sedan i micron eller över hett vatten. Häll i gelatinet i blåbärssmeten och rör om ordentligt.
Vispa grädden.
Blanda grädden med blåbärssmeten.
Fyll formen där bottnen ligger och frys in den ett par timmar.

Chao


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar