lördag 15 december 2018

Lussekatter

Nu är det äntligen dags att baka egna lussekatter efter att ha avsmakat alla möjliga köpelussekatter




Mina egna lussekatter blir luftiga, mjuka och väldigt goda om jag får säga det själv, bakade med äkta smör & saffran förstås.

50 g/1 paket jäst för söt deg
150 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella 10%
2 paket saffran á 0,5 g
3 dl socker
lite salt
c.a 17-18 dl vetemjöl
russin
1 ägg

Gör så här

  • Smula jästen i en stor bunke/hushållsassistent.
  • Smält smöret i kastrull/mikrougn. Häll sedan i mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
  • Häll smör/mjölkblandningen över jästen. Rör om så att jästen smälter.
  • Häll i resterande ingredienser, kesella, saffran, socker, salt. Låt maskinen jobba en stund så att alla ingredienser blandas väl.
  • Blanda sist in vetemjölet. När degen släpper från bunken är den färdig.
  • Täck med en köksduk och låt degen jäsa ca 30 min.


  • Knåda degen lätt. Ta ur degstycken, forma lussebullarna och lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
  • Tryck i ett par russin i varje lussebulle.
  • Låt jäsa i ca 30 min.


  • Sätt ugnen på 225 grader. (Ugnen ska vara ordentligt varm innan gräddning).
  • Pensla lussebullarna med ett uppvispat ägg.
  • Grädda på den nedre delen av ugnen i ca 8 min.


Trevlig advent :)




1 kommentar:

  1. Jag KAN inte baka lussekatter!! För det första blir de sådär äckligt torra, sen ser de ut som de varit med om en svår olycka;) Dina ser desto finare ut!
    Kram♥

    SvaraRadera