torsdag 8 november 2012

Cola de mono

Jag har antagit utmaningen Månadens sötsak på bloggen Söta Saker..


..och jag gör det med en härligt värmande juldryck, en typisk chilensk dryck som gör att jag genast far tillbaka till min barndom. Varje år kring jul brukade min farmor göra flera liter Cola de mono i två stora kastruller. Hon hällde dem i glasflaskor och gav 2 stycken till varje familj i släkten. En var mild i smaken för barnen och den andra stark.

Recept 4-6 glas
2 äggulor
en skvätt brännvin (för att undvika att äggulorna koaguleras i den varma mjölken)

Separera äggulorna från äggvitan. Lägg äggulorna i en liten skål, häll i lite brännvin och vispa lätt. Ställ skålen åt sidan.

1 liter mjölk 3%
6 st kryddnejlikor
2-3 kanelstänger
1,5 dl strösocker

Koka upp mjölk, kryddnejlikor, kanelstänger och socker i en kastrull. Ställ kastrullen åt sidan så fort mjölken börjar koka. Var noga med att mjölken inte kokar över.

2 msk snabbkaffe
3 tsk vaniljsocker
1-3 dl brännvin

Lös upp kaffet i den varma mjölken. Häll därefter i äggulorna i en fin stråle samtidigt som du rör om med sked eller visp Häll slutligen i vaniljsockret och brännvinet. Det är en smaksak hur mycket brännvin man vill ha. Här hemma gjorde jag en svag (1 dl brännvin) och en starkare (2 dl brännvin).

Låt drycken stå och dra i sig smaken av kryddorna. Innan du serverar drycken, passera den genom en sil.
Servera med en kanelstång och en bit Pan de pascua (chilenskt julbröd).

Min e-bok 12 sydamerikanska bakverk och desserter. Boken innehåller 12 av de mest typiska syd/latinamerikanska recept, anpassade efter svenska bakmått.

HÄR kan du läsa mer om boken.





Chao





6 kommentarer:

  1. Vilket spännande recept, värmande i höstvädret! Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Ja, spännande & framför allt gott!

    SvaraRadera
  3. hej vet du hur man gör chilensk chicha?

    SvaraRadera
  4. Mucha Gracias:)Har Lääängtat såå att få göra Cola de mono denuevo!!!Tack så mycket!Chao

    SvaraRadera
  5. gjorde både cola de mono och pan de pascua. Excelente!!! Tack för recepten. När är boken klart? vi är intresserad! feliz año nuevo!!

    Ivannia

    SvaraRadera
  6. Ivannia: kul att du gillade recepten! Jag själv använder dem varje år utan undantag! Boken kommer ut i feb-mars, om allt går som planerat. Feliz año nuevo!!

    SvaraRadera