onsdag 18 april 2012

Sockerkaka med limeglasyr/Silviakaka

Eller är det Silviakaka den kallas? Inte vet jag. Men en sak vet jag den här pimpade sockerkakan är good!





Recept
3 st ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 dl limejuice
1 dl ljummet vatten
3 dl vetemjöl
100 g mjukt smör

Glasyr
100 g smör
1 dl socker
1 st äggula
2 tsk vaniljsocker
1 st lime, skalet
kokosflingor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader och smörj en springform cirka 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Rör ner vaniljsocker, bakpulver, limejuice, ljummet vatten, vetemjöl och vispa till en jämn och slät smet. Tillsätt smör under fortsatt vispning.

Grädda i cirka 30-40 min (beroende på ugn). Använd en teststicka, är den torr är kakan klar
Låt kakan svalna i formen.

Glasyr:
Smält smör och socker i kastrull på medelvärme. Tillsätt vaniljsocker, limeskal, äggula och låt sjuda ett par minuter så att den tjocknar en aning. Låt glasyren svalna en stund innan du häller den över kakan.
Strö över kokosflingor. Klart!

Chao

4 kommentarer:

  1. Ser god ut och fräscht med lime!

    SvaraRadera
  2. Så god den ser ut, har aldrig gjort silviakaka själv förut men nu är det nog dags tack vare ditt recept! :)

    SvaraRadera
  3. Du milde! Här bara haglar det fantastiska recept och bilder därtill. Gahhaaa, jag som skulle dra ner på socker jag...:)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer, Hanna: kör på med Silviakakan du kommer inte ångra!

    SvaraRadera