torsdag 12 april 2012

Chokladmaränger

Schweizisk maräng av den typ man kan köpa på konditorier. Dessa sega godsaker var min farmor Doris favorit. Jag minns att jag brukade ha med mig såna till henne när vi fikade och hon blev alltid lika förtjust när hon såg dem.



Sätt ugnen på 125 g
5-6 st 
3 st äggvitor
2 dl socker
35-40 g mörk choklad, smält eller 2-3 msk chokladsås

Vispa äggvitorna och sockret i en skål över en kastrull med sjudande vatten, sk vattenbad. Vispa tills smeten känns fingervarm och sockret har smält.

Ta bort skålen från värmen och vispa vidare tills marängen svalnat helt och börjar kännas småseg. Detta moment tar cirka 10 minuter så det underlättar om man använder en hushållsassistent.

Smält chokladen på låg värme i mikrougnen (eller använd köpt chokladsås) och ringla den över marängen. Rör om en gång bara, inte mer annars blir det istället en jämn chokladfärg istället för strimmig.

Klicka ut marängen lite slarvigt snyggt med hjälp av två matskedar på en plåt med bakplåtspapper

Grädda i 60 min, marängen ska släppa från bakplåtspappret. Låt marängerna vila ett par timmar eller helst över natten.

Chao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar